Bodø-suksess – made in China
De har gjort god butikk med import av alt fra gravemaskiner til våpenskap, klær og blåsokker. Nå skal Nortra få kineserne hektet på ekte Lofoten-tran.
– Kina er et vanskelig, utfordrende og samtidig ekstremt spennende marked, både for import og eksport, sier daglig leder i Nortra, Mari Karadas.
500 gravemaskiner
Sammen med økonomi- og regnskapsmedarbeider Marte Helgesen styrer hun Bodø-kontoret fra femte etasje i Jakhelln-gården. I tillegg har de med seg Pål Christian Fritzon som håndterer ettermarkedet.
– Når vi har importert 500 gravemaskiner, så sier det seg selv at det er en stor oppgave å følge opp vedlikehold og deleleveranser til disse, sier Karadas.
En god start
Selskapet, som springer ut fra Stephen Fu’s Orient Holding-univers, har i løpet av sine to første år vist muskler. I fjor klokket de inn på en omsetning på 22,5 millioner kroner med et resultat på 1,6 millioner kroner.
Nøkkelen til suksess er et langvarig og metodisk arbeid med å skaffe seg erfaring og knytte verdifulle kontakter i det kinesiske markedet. I dag har Nortra et eget kontor i Guangzhou med 16 medarbeidere.
– I utgangspunktet har vi vært en ren importbedrift med fokus på avtaler med større bedrifter, sier Karadas.
Tunge kunder
Blant kundene finner vi Felleskjøpet Agri, Raufoss Engineering og Maskegruppen, med produkter som hagemøbler, klær, sikkerhetsskap og plastartikler.
– Vi utfører også tredjepartskontroll for selskaper som trenger lokale eksperter i det kinesiske markedet, slik vi gjør det for det østfoldbasert selskapet Jackon, som importerer sement-produkter fra Kina.
Saken fortsetter under bildet.
Egne merkevarer
Akkurat nå sitter Nortra og vurderer en videre satsing på kleskolleksjonen Stetind og de er i samtaler med en ny forhandler. Og de har – for første gang – tenkte å teste mulighetene for eksport til et stadig voksende kinesisk marked.
– Vi har spesialdesignet en egen merkevare med Omega-3 kapsler, basert på råstoff fra Røst Trandamperi, forteller Marte Helgesen.
Målgruppen er øvre middelklasse og det betyr også at innpakningen må treffe planken. For kineserne liker gull og klare farger.
Årelang innsats
Grunnlaget for Nortra, er arbeidet Stephen Fu har lagt ned i det asiatiske markedet over mange år. Dette har også resultert i andre selskaper som håndterer produksjon av alt fra smarte hus til oppdrettsbåter.
– Etter en lang periode i front, skal jeg nå konsentrere meg om å være arbeidende styreleder i selskapene, sier Fu.